Huren van een huurauto om op vakantie te gaan: Pas op voor de valkuilen en hoe kan je deze vermijden!

Deel
FacebookLinkedInInstagram
De huur van een wagen wordt altijd op basis van een contract afgehandeld.

Het is echter het verhuurbedrijf dat dit contract opstelt en vervolgens aan zijn klanten opdringt. We leggen u uit wat de valkuilen zijn en geven u enkele tips mee.

1.    Wees waakzaam bij het in ontvangst nemen van de wagen. Gewoonlijk wordt een beschrijving van schade opgemaakt. Let erop dat alle schade die er al aan de wagen is, wordt opgenomen in dit document voordat u uw handtekening plaatst. Indien mogelijk maakt u foto’s of een video van de wagen met uw GSM.

2.    Wees ook aandachtig voor de verzekeringen die uw huurwagen dekken: Wat gebeurt er bij een ongeval tijdens de huurperiode? Is de wagen gedekt in omnium? Wat is de vrijstelling? 

3.    Bij teruggave van de wagen maakt u samen met de verhuurder een nieuwe vaststelling voor eventuele schade. Wees onverbiddelijk: indien de wagen in dezelfde staat werd teruggegeven, dan moet u dit laten vaststellen en moet u een document ontvangen van het verhuurbedrijf waarin dit bevestigd wordt. Indien geen document kan worden(bijvoorbeeld omdat u het voertuig na sluitingsuur terugbrengt), vergeet dan geen foto’s te nemen van het voertuig (idealiter voor de ingang van het verhuurbedrijf) waarin u aantoont dat u deze terugbezorgd heeft in uitstekende staat. Weliswaar ligt de verantwoordelijkheid om bewijs te verzamelen indien u schade hebt aangebracht aan het voertuig bij het verhuurbedrijf, maar ervaring leert ons dat u zich beter extra behoedt in dergelijke situaties.

4.    Wees ten slotte ook bijzonder waakzaam indien u met een kredietkaart betaalt. Een gekend bedrijf heeft in het bijzonder volgende clausule in zijn huurcontracten voorzien: “Indien de geselecteerde wijze van betaling een kredietkaart is, aanvaard ik d.m.v. een handtekening dat alle kosten voortkomend uit het desbetreffende contract, van diezelfde kaart gedebiteerd mogen worden.” Anders gezegd, in geval van zogenaamde schade voor uw rekening zal de onderneming zich het recht toe-eigenen om zich zonder uw akkoord te vergoeden dankzij uw kredietkaart, eerder dan achter uw betaling aan te moeten lopen (indien nodig via de gerechtelijke weg). Het is dus eerder aan u om het gedebiteerde bedrag terug te eisen, zelfs als het verhuurbedrijf niet over voldoende bewijs beschikt dat u de schade hebt veroorzaakt.
Een verraderlijke praktijk, een clausule waarvan de rechtsgeldigheid in twijfel getrokken kan worden, maar het kwaad zal geschieden: uw geld wordt gedebiteerd en de problemen beginnen. 
Indien u dit overkomt, denk eraan om meteen de organisatie die uw kaart beheert in te lichten, om zo bezwaar aan te tekenen aan deze betaling: dit kan de schade soms beperken.

Mocht u ondanks alles toch een geschil krijgen met het verhuurbedrijf, vergeet dan niet dat de ALL RISK polis voertuig en de ALL RISK Bestuurder deze geschillen dekt!
Nog geen ALL RISK voertuig of ALL RISK bestuurder? Neem contact met ons op via info@curalia.be of op 02/735.80.55 voor een offerte.

Bron: D.A.S.

Graag een volledige offerte voor uw wagen? Bij Curalia bieden we zorgverleners zeer concurrentiële tarieven. Aarzel niet onze offerte aanvraag in te vullen.

offerte auto