De digitale RIZIV-procedure: fysieke tussenkomst blijft nuttig én noodzakelijk

Deel
FacebookLinkedInInstagram
Het RIZIV had de digitalisering van de procedure voor het verkrijgen van het sociaal statuut een tijd geleden aangekondigd "om de individuele procedures voor zorgverleners te vereenvoudigen". Maar voor het sociaal statuut dat aan de premies voor 2019 is gekoppeld, is het niet zo eenvoudig, zeker niet voor apothekers.

Op 7 augustus publiceerde het RIZIV op MyRIZIV de status van de RIZIV-premie waarop apothekers recht zouden hebben op basis van informatie verkregen bij verschillende instellingen van de sociale zekerheid.

Voor de zelfstandige zelfstandige apothekers (biologen) wordt verwacht dat deze informatie eigenhandig op MyRIZIV zou moeten worden ingevuld omdat hun prestaties niet werden geregistreerd in de databases van de sociale zekerheid.

Maar ook voor andere groepen apothekers werden niet alle gegevens door het RIZIV verzameld. Dit is bijvoorbeeld het geval voor ziekenhuisapothekers, apothekers die voor verschillende werkgevers hebben gewerkt, apothekers die arbeidsongeschikt zijn geweest, …

Voor sommigen onder hen heeft het RIZIV geen prestaties teruggevonden en geoordeeld dat zij geen recht hebben op de RIZIV-premie. Voor hen is een fysieke tussenkomst noodzakelijk, en dat in de vorm van een activiteitsverklaring.

Curalia zorgt ervoor dat het RIZIV (via MyRIZIV) deze verklaring ontvangt van haar leden die een mandaat hebben gegeven aan Curalia en ons een activiteitsverklaring hebben bezorgd.

Informatie over de procedure en het mandaat vindt u op de speciaal door Curalia ontwikkelde site.

Contact: info@curalia.be