Aanvullend Pensioen Logopedist (VAPZ - SVAP)

Pensioenopbouw
Logopedist

Voor logopedisten, zelfstandigen en bedienden, is het Aanvullend Pensioen fiscaal gezien de meest interessante manier om een pensioenkapitaal op te bouwen. 

Vaak verward met pensioensparen, is deze vorm van pensioenopbouw veel voordeliger en totaal verschillend:

  • Het maximale aftrekbare bedrag : € 4.562,82

  • Voor een contract zonder solidariteit is het maximaal aftrekbaar bedrag € 3.965,77

  • Aanzienlijk hoger fiscaal voordeel: 48% of zelfs 53 tot 54% tegenover 30 (of 25)%.

  • Vermelding van het bedrag dat wordt betaald aan een andere belastingaangiftecode dan die dat  gebruikt wordt voor pensioensparen. (code 1361 of 2361 – kader X ) :

     -  Code 1257 of 2257 (kader IV) voor een logopedist die als bediende werkt

     -  Code 1656 of 2656 (kader XIX) voor een zelfstandige logopedist

  • Uitbreiding van de sociale bescherming tijdens de uitoefening van een beroepsactiviteit met het aanvullend pensioen, bescherming beperkt tot het pensioen met pensioensparen.

Wat uw domein ook is, zelfs als u geen recht hebt op het RIZIV-statuut, uw statuut van logopedist ingeschreven bij het RIZIV (en als bediende indien u de conventie niet geweigerd heeft), is voldoende om het aanvullend Pensioen te gebruiken om uw pensioenkapitaal te verhogen.

Het principe: u mag tot 9,4% van het inkomen waar uw sociale bijdragen op berekend worden, sparen en van uw belastingen aftrekken.

De uitvoeringsbepalingen houden rekening met de specifieke kenmerken van de verschillende statuten (werknemer, zelfstandige,...).

Om er achter te komen welke oplossingen voor pensioenopbouw u best gebruikt en in welke volgorde u deze best gebruikt om optimaal van fiscaal voordeel te genieten: doe beroep op Optimum Pensioen, uw assistent in aanvullend pensioen en pensioenkapitaal.

 

Juridische bemerkingen

  • Alle informatie over de diensten en producten op deze website is onderworpen aan de regels van het Belgisch recht.
  • Alvorens deze verzekering af te sluiten, adviseren wij u kennis te nemen van de infofiches van dit product, en de algemene voorwaarden.
  • Als klant bent u beschermd door de gedragsregels in verzekeringen.
  • Elke klacht kan worden gericht aan onze klachtendienst via klacht@curalia.be of t.a.v. de Compliance Officer, Tweekerkenstraat 33 te 1000 Brussel.
  • Indien dit geen oplossing biedt, dan kan u zich wenden tot de Ombudsman van de Verzekeringen, De Meeûssquare 35 te 1000 Brussel of www.ombudsman.as.
  • Voor advies op maat of een verzekeringsaanbod kunt u terecht bij een Curalia raadgever.
  • U kunt ook de volledige juridische bemerkingen raadplegen.